Ännu en helg till ända...

Tiden går fort och nu har även andra advent passerat. Helgen tillbringades i goda vänners sällskap i det tyska landet. De två äldsta barnen åkte direkt från dagis till mormor och morfar på torsdagseftermiddagen och ca kl 06 på fredag morgon kom Therese och Martin och hämtade oss och kosan styrdes mot Trelleborg och färjeläget. Allis var med och så även hennes pass. Det här med pass till henne tycker jag är lite roligt... Vet ni hur länge det gäller? Just det, 5 år! Kan tycka att det är ganska länge för ett pass till en bebis. Hon hinner ju förändras en del under tidens gång... Men nu har hon ett pass iaf... Komplett med foto och längd! Båtresan gick bra. Myyycket folk. En god frukost intogs och därefter var det dags att lämna båten. Det blev de sedvanliga besöken på Real, Aldi och Famila och sedan hotellet. Äntligen framme tyckte Allis. Det var in och ut ur bilen ganska många gånger och hon fick inte mycket sammanhängande sömn, men ändå var hon hyfsat glad och nöjd. På kvällen var det dags för helgens premiärbad. Vi svassade om till badkläder och badrock och begav oss ner till det underbara badlandet som ligger på hotellet. Jag hade ju på torsdagen lyckats dra på mig en nackspärr som inte var av denna värld, så för min del blev det till att sitta i solstolarna med lilla Allis. Jag kände mig allmänt konstig med lite yrsel mm så en vattenflaska vid sidan sen klarade jag mig. Pojkarna och flickorna (ja hemma är vi vuxna karlar och kvinnor men på ett sådant ställe blir man barn på nytt! Underbart!) sprang så att de hann till forsen då den öppnade 8 min över heltimme. Och om man sprang så hann man enligt Nicke med 5 turer på den tid forsen var öppen. Efter lite mat i kistan begav vi oss sedan vid 22-tiden upp på rummet och störtade i säng, trötta efter dagen. Kl 08:30 vaknade jag av att det var en strimma dagsljus som letade sig in genom gardinerna. SHIT! Kl 9 skulle vi äta frukost! Väckte Allis som sovit hela natten, gav henne mat, slängde mig i duschen och snart var vi på frukost. En otroligt god frukostbuffé med allt man kan önska sig! Pannkakor med kanelsocker och vaniljsås är inte dumt kan jag berätta! Mums!

Denna dag var det mycket bilkörning på schemat. Vi styrde bilen från Stralsund mot Rostock och dess julmarknad. På vägen gjorde vi några stopp vid bla annat ett köpcentrum och Karls Erdbeerhof tror jag att det hette... Ett trevligt litet stället med offantligt många kaffekannor i sin utställning. Tom världens största kaffekannesamling som även finns med i Guinnes rekordbok. Här finns ALLT! Ett mysigt ställe som tar sin tid att gå igenom... Sedan mot Rostock! Tydligen mer än vi som tänkte gå på julmarknad i Rostock just denna kvällen... Vi begav oss mot vår favoritrestaurang, Block Steakhouse, och deras underbara mat! För min del blev det en filet mignon och pommes till det. OCH deras underbara vitlöksbröd! Vattnas i munnen vid blotta tanken på det! När vi ätit färdigt och kom ut så hade det naturligtvis börjat regna. Typiskt. Men vi började vandra bland alla stånd med Gluhwein och grillspett. Mycket hantverk och massor med dekorerade pepparkakor och så lite mer gluhwein såklart. Får nog säga att jag inte blev jätteimponerad av det... Hade aldrig testat tidigare men fick smaka lite av Carina. Föredrar vår svenska glögg som förövrigt också kunde köpas i ett stånd som hette Svensk Jul... Sen bar det hemåt då vi var riktigt våta och kalla. På hemvägen blev vi naturligtvis fotograferade. Ni vet de där kamerorna utmed vägarna med en stark gul blixt... En sådan var det... En bil av resesällskapets två bilar blir fotograferad varje år. Så vi räknade ut att nästa år då vi kör så är det vår tur att bli fotograferade... Väl hemma på hotellrummet var det lite stärkande drycker och prat innan vi kröp ner i bingen. Tyvärr hann vi inte med något bad.

På söndagen var det åter dags att väcka Allis, denna gång vid 8-tiden och ca en timme senare var det den goda frukosten! Därefter var det först utcheckning och sedan bad fram till 14-tiden. Idag badade både jag och Allis! Min nacke var bättre och medans Nicke passade Allis begav jag och Therese oss in i saunavärlden! Såååå skönt. Deras värmesoffa och värmesängar är heeelt underbara! Tyvärr vågade jag mig inte på forsen. Dels på grund av min ömma nacke och dels för att den är utomhus och jag var rädd om mina mjölkpaket, som gjort för mjölkstockning... Men lite bubbelbad hann vi oxå med innan det var dax att bege sig mot omklädning och hemfärd. Det blev McDonalds på väg från hotellet. Och vad mysigt det är på de tyska McD. De har även ett litet McCafé på sina restauranger, så måltiden avslutades med en liten latte med irish creme smak. Nu var det incheckning och besök på bordershopen innan vi körde på båten. På hemfärden blev det lite kortspel mm och Allis låg stor del av resan på bordet och sov. Det bästa man har sätter man på bordet säger man ju.Sedan var det dax att ta adjö av halva resegänget och vi satte oss i bilarna för den sista bilturen hemåt. Äntligen hemma! hur skönt och roligt det än är att åka iväg så är det minsann ännu skönare att komma hem!

Under helgen hann Allis bli två månader och vi hade vår halvåriga bröllopsdag! Ett halvår! Fatta vad fort tiden går! På måndagmorgon var det dax att hämta barnen. Sådär glada var dom... De ville stanna längre hos mormor och morfar... Och igår ville Alvin åka dit igen... Skönt att de trivs och att de kan vara ifrån oss lite utan problem.

Så helgen har varit underbar! Att ha Allis med sig har gått hur bra som helst, men nästa år får hon nog stanna hemma ändå. Hon har skött sig exemplariskt och man har fått många åååååh och naaawh från de tyska damerna på båtar och andra ställen. Framförallt när Nicke bar på henne, fattar inte det... Nu har hon sovit som en stock tre morgnar, försöker väl ta igen sig... Man får väcka henne vid åtta halv nio varje morgon. Och så får det gäääärna fortsätta!

Kommande helg kommer att gå mycket i julens tecken. Nicke beger sig på fredagkväll iväg på ytterligare en färjetur mot Tyskland. Ett julbord väntar tillsammans med 9 andra karlar. Och vi andra i familjen ska bege oss mot Osbyholm för att fira min kära svägerska som fyller år. På lördagen väntar barnkalas och på kvällen står julgodis på schemat hos Therese. På söndagen väntar julbord på Ingelsta Kalkon och därefter lussebak hos min faster och hennes familj. Det var ett uppdrag som de fick på vårat bröllop och jag har sett fram emot det jättemycket!

Som ni kanske märkt är det inga bilder... Hade kameran med mig hela resan, men inte en bild blev tagen... Ni får försöka föreställa er det!

Hej svejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0